Bezpośrednia likwidacja szkód to schemat związany z ubezpieczeniami OC i bazujący na tym, że zgłoszenie zostaje wniesione przez poszkodowanego do jego własnego ubezpieczyciela zamiast do ubezpieczyciela sprawcy szkody. Dowiedz się, na czym dokładnie polega ta metoda działania.
Czym jest bezpośrednia likwidacja szkód
Bezpośrednia likwidacja szkód - określana również skrótem BLS - umożliwia poszkodowanemu pozyskanie odszkodowania (lub naprawy pojazdu, który ucierpiał podczas zderzenia) nie od ubezpieczyciela sprawcy, lecz od tego, w którym polisę wykupiła osoba poszkodowana. To ubezpieczyciel tej ostatniej wydeleguje więc rzeczoznawcę, który przeprowadzi wycenę szkód, a także wyłoży środki na ich likwidację. Nie oznacza to oczywiście, że to on poniesie wszelkie związane z kolizją koszty - po doprowadzeniu do końca sprawy Klienta wystąpi bowiem z roszczeniem zwrotnym do towarzystwa, w którym wykupione ubezpieczenie OC ma sprawca szkody, otrzymując tym samym zwrot równowartości odszkodowania.
Celem wdrożenia tego systemu jest maksymalne ułatwienie sytuacji poszkodowanego - dzięki niemu możliwe jest znaczne przyspieszenie likwidacji szkód, a także obniżenie związanych z nią kosztów.
Innym pozytywnym rezultatem stosowania schematu bezpośredniej likwidacji szkód jest fakt, że towarzystwa ubezpieczeniowe zaczęły wprowadzać konkurencyjne ceny OC, a także przykładać wagę do jeszcze wyższej jakości oferowanych usług.
Rzecz ma się trochę inaczej, gdy ubezpieczyciel sprawcy nie oferuje usługi bezpośredniej likwidacji szkód. W takiej sytuacji to w jego gestii leży wypłata odszkodowania i pokrycie kosztów likwidacji szkody. Warto jednak, by poszkodowany skonsultował się w tej kwestii z własnym towarzystwem ubezpieczeniowym - niewykluczone, że dojdzie ono do porozumienia z ubezpieczycielem sprawcy i sprawę uda się rozstrzygnąć z wykorzystaniem tego schematu.
Jakie szkody nie kwalifikują się do BLS
Należy pamiętać, że nie każdy rodzaj kolizji może zostać objęty schematem bezpośredniej likwidacji szkód. Nie możemy z niego skorzystać m.in. w sytuacji, gdy zdarzenie miało miejsce poza terenem Polski, a także wtedy, gdy uczestniczyły w nim więcej niż dwa pojazdy. Nie będziemy mieć możliwości zastosowania BLS również w przypadku szkody osobowej lub takiej, której wartość przekracza 30 000 zł.