Turystyczny Fundusz Gwarancyjny to zabezpieczenie, które pomoże nam uniknąć strat finansowych związanych z odwołaniem wykupionej wycieczki. W przypadku, gdy nasze środki zostaną wycofane już w trakcie podróży, TFG opłaci jej dalszy ciąg lub nasz powrót do kraju.
Korzyści, jakie daje Turystyczny Fundusz Gwarancyjny
TFG, czyli Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, jest odłamem UFG (Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego). Stanowi on formę asekuracji w przypadku, gdy zaplanowana przez nas podróż zagraniczna zostanie odwołana lub przerwana nie z naszej winy (np. z powodu pandemii lub ogłoszenia upadłości przez biuro podróży), a firma turystyczna odmówi zwrotu pieniędzy. W takiej sytuacji TFG zwróci nam środki, które już przekazaliśmy na poczet wycieczki.
Fundusz wypłaci nam odszkodowanie zarówno wtedy, gdy opłacony przez nas wyjazd się nie odbędzie, jak i w sytuacji, gdy biuro podróży wycofa swoje usługi już w trakcie naszej wycieczki. W tej ostatniej sytuacji uzupełni on brakujące koszty tak, byśmy mogli kontynuować zwiedzanie zgodnie z pierwotnymi planami, lub sfinansuje naszą podróż powrotną.
Nie wiesz, czy przysługuje Ci Turystyczny Fundusz Gwarancyjny? Skontaktuj się z doradcą ubezpieczeniowym!
Co zrobić, by skorzystać ze wsparcia Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego?
W pierwszej kolejności powinniśmy spróbować nawiązać kontakt z przedstawicielami naszego biura podróży. W przypadku, gdy utknęliśmy w obcym kraju, powinniśmy też zwrócić się do marszałka województwa, w którym mieści się siedziba biura. Zgodnie z Ustawą z 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (art. 14 ust. 1) do kompetencji marszałka należy w tym przypadku podjęcie działań, których celem jest umożliwienie powrotu podróżnych z zagranicy. Warto również poszukać wsparcia na miejscu – w konsulacie lub ambasadzie polskiej.
Jeżeli opłacony przez nas wyjazd został odwołany lub zrealizowany tylko częściowo, mamy prawo do zwrotu kosztów imprezy turystycznej lub wartości odpowiadającej środkom, które przeznaczyliśmy na jej niezrealizowaną część. W przypadku, gdy nabyliśmy powiązane usługi turystyczne, możemy ubiegać się o zwrot pieniędzy za każdą, która nie została zrealizowana.